شاید موقع خوردن زغال اخته هیچگاه به فکر خواص آن نبوده اید اما این میده ریز و خوشمزه خواص بسیاری دارد مصرف زغال اخته برای پیشگیری از بروز عفونت در مجاری اداری مفید است.  علت این است که زغال اخته از چسبیدن باکتری بیماری زا ی اشر شیاکلی به دیواره مجرای ادرار جلو گیری می کند و موجب دفع آن از طریق ادرار می شود . به عبارت دیگر زغال اخته به خروج باکتری ها از بدن و از رشد و تکثیر باکتری و ایجاد عفونت جلوگیری میکند. باکتری اشرشیاکلی عامل 90 درصد عفئنت های مجاری ادرار است. آب زغال اخته برای افراد مبتلا به سنگ های کلیه موثر است اگر سنگ کلیه از جنس کلسیمی باشد آب زغال اخته در رفع آن اثر چشمگیری دارد .آب زغال اخته می تواند 50 درصد کلسیم یونیزه شده را در ادرار کاهش دهد.

مصرف زغال اخته به کاهش بیماری های قلبی کمک میکند.علت این امر به سطح بالای فیتوشیمی زغال اخته بر میگردد. این امر موجب تولید آنتی اکسیدان طبیعی به نام آنتوسیانین می شود که در سبزیجات و میوه های با رنگ تیره یافت میشود. در یک مطالعه بلند مدت روی تعدادی از زنان مشخص شد خطر ابتلا به بیماریهای قلبی در زنانی که رزیم غذایی مناسب  با مقدار زیاد آنتوسیانین را اجرا می کردند به طور عمده ای کاهش یافت.

زغال اخته به کاهش سطح کلسترول نیز کمک کند. پلی فنول های موجود در زغال اخته باعث کاهش کلسترول خون می شود و برای سلامتی قلب مفید است.

زغال اخته جزو میوه هایی است که از بروز عفونت جلوگیری می کند جوشانده زغال اخته در مداوای اسهال معمولی و اسهال خونی اثر دارد. با این صورت که باید یک قاشق سوپخوری زغال اخته را با فنجانی آب سرد مخلوط کرده و آن را به مدت 5 دقیقه بجوشانید و پس از 15 دقیقه دم کشیدن آن را صاف کرده و هر روز 2 تا 6 فنجانش را بنوشید.

ابوعلی سینا دانشمند و پزشک مشهور آب زغال اخته را برای شستشوی زخم های جلدی و گرد ریشه آن را برای التیامم زخم ها به کار می برد.

با تمام این خواص مفید مصرف بیش از اندازه زغال اخته باعث تهوع اسهال و دل به هم خوردگی و سر درد می شود.


بدون دیدگاه

هنوز دیدگاهی وجود ندارد.

فید دیدگاه‎ها بازتاب‎ها

دیدگاهتان را بنویسید