آب و نوشابه

 

رییس اداره بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، آب را بهترین نوشیدنی در فصل گرما برشمرد و افزود: چای رقیق، دوغ كم نمك و شربت كم شیرین در مراحل بعدی برای رفع عطش در هوای گرم توصیه می ‌شود.

دكتر پریسا ترابی، رییس اداره بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان این كه سالمندان دیرتر متوجه كم آبی و حس تشنگی می ‌شوند، اظهار كرد: از این رو افراد سالخورده ملزم به نوشیدن روزانه 8 تا 10 لیوان آب هستند كه به مراتب مناسب ‌تر از چای، دوغ، نوشابه‌ های گاز دار و شربت است.

وی با تاكید به سالمندان برای به همراه داشتن یك بطری آب سالم در خارج از منزل گفت:

باید توجه داشت كه نوزادان و شیرخواران را هم نباید در اوج گرما (ساعت 10 صبح تا 16بعدازظهر) از منزل خارج كنند و در تغذیه انحصاری شیرخوار تا 6 ماهگی حتی در شرایط آب و هوایی گرم، نیاز به خوراندن آب و سایر مایعات نیست، اما پس از 6 ماهگی در كنار تغذیه كمكی و شیر مادر، نوشاندن آب و مایعات به شیرخوار توصیه می ‌شود.

رییس اداره تغذیه بهبود جامعه وزارت بهداشت، آب را ارجح‌ تر از آب میوه‌ های صنعتی با افزودنی ‌ها برشمرد و افزود: درعین حال در صورت مواجه با كم آبی و عدم دسترسی به آب سالم آشامیدنی، نوشیدن هر مایع اعم از چای رقیق، دوغ كم  نمك، شربت كم شیرین توصیه می ‌شود.

آب بهترین و نوشابه‌های گازدار بدترین نوشیدنی‌ برای رفع عطش و تشنگی

دكتر ترابی، نوشابه ‌های گازدار را بدترین نوشیدنی‌ ها به لحاظ ایجاد سوء هاضمه و مشكلات گوارشی دانست و افزود: چنانچه انواع دلستر و ماء الشعیر فاقد مواد افزودنی و طعم دهنده شیمیایی باشند، نوشیدنی مناسبی در تامین مایعات از دست رفته بدن به شمار می ‌روند.

شیر

وی، شیر را هم نوشیدنی مناسبی برای رفع عطش و تشنگی عنوان كرد و یاد آور شد: شیر سویا كه برای افراد مبتلا به عدم تحمل لاكتوز توصیه می ‌شود، جایگزین مناسبی برای شیر عادی نیست، چون میزان كلسیم شیر سویا به اندازه ی شیر عادی نیست، مگر آن كه كمبود كلسیم شیر سویا با افزودن كلسیم اضافی برطرف شود.

رییس اداره بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، در پایان یادآور شد: برای تامین كم آبی بدن از هر مایعی نمی ‌توان استفاده كرد، چون برخی از مایعات، ادرارآور و تشدید كننده كم آبی بدن هستند.


بدون دیدگاه

هنوز دیدگاهی وجود ندارد.

فید دیدگاه‎ها بازتاب‎ها

دیدگاهتان را بنویسید