4 عامل مهم وجود دارند كه اگر در فردی هر كدام از آنها وجود داشته باشد به آكنه مبتلا خواهد شد و اولین عامل، ژنتیك است.

 

اگر دختر یا پسری از نظر ارثی استعداد ابتلا به آكنه را در والدینش داشته باشد، با هر مراقبتی كه انجام دهد باز هم با این مشكل مواجه خواهد شد…

عامل دوم خصوصیت‌‌های ذاتی پوست و غدد چربی یا سباسه آن است. اگر كسی پوست چرب دارد و ترشح غدد چربی پوستش بیش از حد است، باید بداند نسبت به دیگران امكان بروز یا تشدید آكنه در او وجود دارد.پس داشتن رژیم‌غذایی سالم یعنی مصرف غذاهای خانگی، میوه و سبزی‌های تازه و محدودكردن مصرف فست‌فود نباید فراموشش شود. گنجاندن برنامه ورزشی در زندگی این فرد و دوری از عوامل استرس‌زای محیطی هم خیلی موثر است.

عامل سوم كه بیشتر در خانم‌ها زمینه ایجاد آكنه است، عوامل هورمونی است. اغلب خانم‌ها حوالی بلوغ و با شروع فعالیت‌های تخمدان‌ها و شروع قاعدگی دچار آكنه می‌شوند. علت این امر، خوب كارنكردن تخمدان‌هاست. این عملكرد بد باعث بالارفتن مقدار آندروژن خون می‌شود كه خود باعث بروز آكنه می‌شود. حالا اگر رژیم‌غذایی نادرست، بی‌تحركی و استرس هم به این كمپلكس اضافه شود میزان آكنه را بیشتر و بیشتر خواهد كرد.

عامل چهارم هم وجود باكتری پروپیونی باكتریوم است كه در حالت عادی روی پوست همه ما زندگی می‌كند اما در شرایط خاص می‌تواند به عامل پاتوژن یا بیماری‌زایی تبدیل ‌شود و عامل ایجاد آكنه شود. هدف اینكه برای درمان آكنه از آنتی‌بیوتیك‌های خوراكی و موضعی استفاده می‌شود هم از بین بردن همین باكتری‌هاست.

بیشتر آقایان جوانی هم كه ادعا می‌كنند، سابقه خانوادگی آكنه ندارند ولی با مشكل آكنه صورت مواجه‌اند باید بدانند این مساله به‌دلیل خصوصیت‌های ارثی پوست و نوع موهایشان است. موهای این افراد حالت مجعد است و پس از اصلاح صورت از محل رویش فر می‌خورد و دوباره وارد پوست می‌شود كه باعث التهاب آن منطقه پوست می‌شود. این مشكل فولیكولیت نام دارد اما كاملا شبیه آكنه است و درمانش هم درست مانند آكنه است.

 

دلیل اینكه برای برخی مبتلایان به آكنه آزمایش‌های دوره‌ای كبدی درخواست می‌كنیم این است كه چون این افراد به دلیل آكنه شدید آكوتان مصرف می‌كنند و از عوارض این دارو آسیب به كبد است، با این بررسی‌ها قصد داریم از بروز عوارض جلوگیری ‌كنیم. در آخر اینكه برخی از داروهای گیاهی كه خواص شناخته‌شده‌ای مانند تنظیم هورمون‌های بدن دارند امروزه به شكل صنعتی تولید شده‌اند و ما برای كسانی كه به دلیل مشكل هورمونی جوش می‌زنند آنها را تجویز می‌كنیم. حتی در بسیاری كرم‌های درمان‌كننده آكنه هم تركیب‌های گیاهی فرآوری‌شده صنعتی به كار برده می‌شود كه این مساله بیانگر خواص مفید گیاهان در درمان است.

1 دیدگاه

By المیرا فرهادی on می 19, 2012

باتشکر از معلومات شما

فید دیدگاه‎ها بازتاب‎ها

دیدگاهتان را بنویسید