این ماهی از خانواده‌ی سیچلاید هاست . به فرشته ماهی معروف است و با نام علمی pterophyllum scalare شناخته میشود  و به نواحی آب گرم آمریکا و پاراگوئه تعلق دارد . 

 

آنجل ها دارای انواع متعددی هستند ولی در کل همه ی آنها نژادهایی یکسان دارند و جثه  ی آنها هم شبیه به هم است . از انواع آنها میتوان به : آنجل پلنگی ٫ سیاه ٫ سفید و مشکی ٫ سفید ٫ دودی و… اشاره کرد که تاکنون این اشکال در کشور پرورش یافته اند . ماهی صلح طلبی هست و حتی میتواند در کنار مولی ها و گوپی هاهم نیز به زندگی بپردازد . همیشه باید در تمیز و شفاف نگه داشتن آب آنها دقت و مراقبت ویژه  ای داشته باشید ٫ چرا که کوچکترین عاملی میتواند آنها را اذیت کند . برای داشتن یک جفت آنجل خوب باید حداقّل ۴ عدد آنجل سرحال و کامل که باله ها و دم سالم دارند انتخاب کنید . هرچی آکواریوم شما بزرگتر باشد ٫ میتوانید آنجل های بیشتری نگهداری کنید . برای ۴ عدد آنجل حداقل ۴۵ لیتر آب مورد نیاز است . تمام آکواریوم را به آنها اختصاص دهید و از ورود ماهیان دیگر به آکواریوم خودداری کنید تا محیطی زیباتر و بی دغدغه ای داشته باشند .

 

 

آنها انتخاب جفت خواهند کرد و پس از رضایت ماهی ماده از ماهی نر شما شاهد صحنه هایی جالب خواهید بود . در این حالت ماهی نر مدام به دنبال ماهی ماده میرود و به صورت عقب و جلو در کنار آن شنا میکند . و بر بدن ماهی ماده بوسه میزند . در این حالت شما میپندارید که ماهی نر ضربه هایی را به ماهی ماده وارد میسازد . باید گفت که شما اصلا نباید نگران باشید .

 

 

وقتی این عکس ایعمل ها را دیدید باید چند تخته سنگ نازک ( حد اقل ۴ سانتی متر ) و مشابه پیدا کرده و به صورت کج در آکواریوم قرار دهید . (گاهی دیده شده آنجلها مکان های نا مناسبی را مانند وسایل تزئنی اکواریوم ٫ سنگهای نا هموار و … را برای تخم ریزی انتخاب کرده اند که اینکار باعث فاسد شدن تخمها میشود ٫ قرار دادن این سنگها برای جلوگیری از چنین اعمالی واجب و ضروری است ). آنها شرو به تمیز کزدن تخته سنگ خواهند کرد .

 

 

در موقع تخم ریزی لوله ی تخمدان ماهی ماده که گوی و توپی مانند است از زیر شکمش بیرون می آید .لوله ی اسپرم ماهی نر هم مانند یک سوزن است . متهی ماده تخم هارا رها میسازد و پشت سر آن ماهی نر تخم ها را بارور میکند . تخم ریزی آنجلها معمولا ۳۰/۱ الی ۲ ساعت طول میکشد . زمانی که تخم ریزی به پایان میرسد ٫ انجلها انرژی خود را از دست می دهند . حال شما باید آن تخته سنگ را با دقت از آکواریوم خارج کرده و به آکواریومی که از قبل محیا ساختید ٫ انتقال دهید و یک تخته سنگ مشابه را به جای آن قرار دهید تا آنجلها عصبانی نشوند ٫ چون ممکن است مدتها تخم گذاری نکنند .( آنجلها معمولا هر ۱۲ روز یکبار تخم ریزی میکنند .) به آب تخمها به مقدار توصیه شده داروی ضد عفونی به مقدار توصیه شده اضافه کنید تا از حمله ی قارچ ها جلوگیری شود .

 

 

تخمها معمولا بعد از دو روز شروع به ترکیدن میکنند و در مرحله ی لارویی قرار می گیرند . آنها در کف آکواریوم مینشینند و هیچ حرکتی ندارند واز کیسه ی زرد زیر شکمشان تغذیه میکنند . وقتی شما شاهد دم تکان دادن لاروها و شنای کوتاه آنها شدید  ٫ باید غذا دادن به آنها را شروع کنید . بهترین غذا برای آنها در این مرحله و قبل از دو ماهگی پودر تخم میگوی نمکی است . بعد از دو ماه آنهرا میتوانید با غذاهای مقوی دیگر تغذیه کنید . ( باید به انها غذایی داده شود که کوچکتر از دهانشان باشد . )

 

 

همیشه در نگهداری آنجل ها به تمیزی و شفاف بودن آب آنها دقت کافی داشته باشید . DH مناسب برای این ماهی در محدوده ی ۶ و PH آنها نیز باید حدود ۷ باشد . بهترین دما برای آنجلها ۲۷ درجه است . تشخیص نر و ماده بودن آنجلها کمی مشکل ایت و تاکنون راه های گوناگونی گفته شده است . ولی بهترین راه که معمولا نتیجه میدهد دقت به باله ی زیر شکم آنهاست که ماده ها زاویه ای قائم و نرها زاویه ای باز شکل دارند .


1 دیدگاه

By حسام on ژانویه 11, 2009

سلام
خسته نباشين
وب خوبي بود
اگه آنجل مولد يا پيش مولد داشتين از شما خريداريم
منتظر حظور گرمتون هستم
فعلا بايي

فید دیدگاه‎ها بازتاب‎ها

دیدگاهتان را بنویسید