دیسکاس

ماهیان سیمفیسودون              symphysond discus

دیسک ماهی                                discuse fish   

خاستگاه:

گونه‌های 4 گانه و سایر زیر گونه‌های آنها در مناطق مختلف حوضه آمازون و سر شاخه‌های آن زندگی می‌کنند.دیسک ماهیان ملکه ماهیان آکواریومی قلمداد می‌شوند این ماهیها آرام، بسیار زیبا و خوش اندام هستند ولی متاسفانه فقط برای مربیان حرفه‌ای مناسبند. زیرا پرورش و تکثیر موفقیت امیز آنها نیازمند برخی شرایط اساسی است که عبارتند از آکواریوم بزرگ، آب زلال بسیار سبک، هزینه خرید ماهی و غذای زنده متنوع به طور مداوم صرف وقت کافی برای نگهداری و مراقبت و تجربه ارزشمند .

برای پرورش و تکثیر این ماهیها باید از آکواریومی استفاده کرد که طول آن حداقل 100 وارتفاع آن 40 ساتی متر باشد اگر آکواریوم مذکور از این هم بزرگتر باشد بهتر است. این ماهیها به مکانهایی برای پنهان شدن در بین گیاهن متراکم، غارهای سنگی و بین ریشه گیاهان و همچنین به امکانات لازم برای ورود و خروج آزاد از این پناهگاه نیازمندند. در ضمن باید سطح آب آکواریوم را با برگ گیاهان شناور پوشاند. زیرا این ماهیها از نور زیاد گریزانند.

در هنگام تکثیر این نوع ماهیها آب باید بسیار سبک و اسیدیته آن کم (سختی 1 تا 3 درجه و اسیدیته 6 تا 6/5 درجه) باشد. همچنین کمترین میزان نمک تاثیر ناخوشایندی بر آنان می‌گذارد. لذا به نظر می‌رسد که موفقیت در پرورش و تکثیر این ماهیها بستگی به این دارد که آب کمترین میزان نیترات را داشته باشد.

تکثیر دیسک ماهی بسیار جالب توجه است زیرا بچه ماهیها در هفته نخست زندگی خود به طور مستقیم از ترشحاتی که روی پوست والدین به وجود می‌آید تغذیه می‌کنند. این پدیده در بین ماهیها منحصر به فرد است و تاکنون تمامی تلاشها برای تغذیه بچه ماهیها به روشی دیگر با شکست مواجه شده است.جالب توجه است که یک جفت از این ماهیها تا آخر به زندگی مشترک خود وفادار می‌مانند و بندرت ممکن است بتوان در آینده یکی از زوجین را با ماهی دیگری تعویض کرد.

ویژگیهای جنسی:

تشخیص نر و ماده فقط در هنگام تخم‌ریزی امکان پذیر است.

غذا:تترامین، تتراتیبس، تترا اف دی- مینو. صرف نظر کردن از غذای زنده و غذای اف دی مقدور نیست.


3 دیدگاه

By مهرداد لطفی پور on اکتبر 30, 2009

. بسیار عالی وموفق باشید . بنده از دیدن ماهی ها روحم شاد میشود و خداوند را به خاطر این موجودات زیبایی که خلق کرده شاکرم . 25 سال فعالیت کار هنری دارم و نقاشیی در رابطه با ماهیها کار کردم دوست داشتید منت بر بنده بگذارید و در وب سایتم نظر تون را بفرمایید تا خوشحال شوم . با ارزوی بهترینها برای شما عزیز جان. سلام یادم رفت . سلام و خداحافظتون

By وحید و حمید و خانواده on ژوئن 25, 2010

با سلام و خسته نباشید
مطالبه جدید تری در مورده پرورش گیاهان اکواریومی بزارین بازهام تشکر و قدر دانی میکنیم به خاطر زحمات بی دریقتان

پاسخ مدیر سایت:
سلام انشالله در اولین فرصت این کار انجام می دهیم.موفق باشید.

By ابراهیم on آگوست 24, 2010

باسلام وخسته نباشید وب سایت خوبی دارید …… راستی یه سری گیاه گندمی تویه اکواریمم کاشتم اولاش خوب بود هم از لحاظ شادابی وهم رشد امابعد از۳ هفته روز به روز درحال گندیدن ونابودشدن است ……. راهنمای کن خدا حافظ ابی

فید دیدگاه‎ها بازتاب‎ها

دیدگاهتان را بنویسید