1- مواد غذایی را قبل از طبخ رسیدگی نموده که فاسد نبوده و جنس تازه و مرغوب را هر قدر گران باشد به اجناس مانده و کهنه ترجیح داده اگر چه هر نوع میکروب پس از جوشیدن به قدر کافی نابود می‌شود ولی قوت و اثر مواد فاسد شده از بین نرفته، لذا به جای سود به بدن زیان می‌رساند.
2- اجناس غذا را قبل از طبخ پاک کرده و کاملاً شستشو دهند چون ممکن است علاوه بر گرد و خاک اقسام میکروب و تخم‌کرم‌ها به وسیله حشرات مخصوصاً مگس درآنها باشد.
3- میوه‌ها و سبزی‌هایی که نپخته مصرف می‌شود با آب زیاد و پاک بشویید و ضد عفونی کنید که اگر میوه با پوست خورده شود مطمئن و پاک و پاکیزه باشد.
4- گوشت را قبل از طبخ نمک نزنند، زیرا مواد مقوی آن خارج می‌شود نمک رادر آخر کار طبخ باید به کار برد، حتی گوشت کباب.
5- درچیدن میز و ظروف آن نظافت کامل را رعایت کنند، چه آنکه گاهی اتفاق افتاده که شخص با میل سر سفره حاضر شده و مشاهده کوچکترین چیز کثیف با یک تار مو در بشقاب اشتها از او سلب نموده از سفره و غذا بیزار می‌شود.
6- تنوع خوراک باید خانم خانه‌دار رعایت کند زیرا غذای یکنواخت، یکرنگ و یکجور برای مزاج مضر، و برای اشتها زیان بخش است.
7- نباتات و سبزیجات سفید مانند کرفس، گل کلم و کنگر و یا میوه‌جاتی مانند سیب، گلابی که برای مربا به کار برده می‌شود برای این که سفید بماند قبل از طبخ در یک کاسه آب سرد که یک قاشق سرکه در آن ریخته باشند، خیس کنند و بعد از پنج دقیقه از آب بیرون آورده بپزند موقع طبخ در ظرف را باز بگذارند.
8- اگر مایع خوراک در روغن یا آب باز می‌شود قدری آرد یا تخم‌مرغ و یا گوشت کوبیده به آن اضافه کرده، خوب مخلوط کنند و ممکن است علت باز شدن مایع کمی حرارت باشد، در این صورت باید آتش را زیاد کرد.
9- برنج و ماکارونی و رشته و بطور کلی چیزهایی که دارای نشاسته می‌باشند، هرگاه بخواهند به یکدیگر نچسبند، در آب زیاد با کمی نمک پخته و بعد آن را صاف می‌کنند.
10- پیش از پخت سیب‌زمینی پوست آن را با کمی روغن نباتی چرب کنند بعد از پختن خوشرنگ خواهد ماند.
11- برای جلوگیری از خرد شدن برنج و سفید ماندن آن چند قاشق سرکه در آب برنج در موقع جوشیدن بریزید.
12- برای گرفتن پوست هویج نخست آب جوش روی آن ریخته بعد در آب سرد بریزید، فوراً پوستها جدا می‌گردد.

منبع:لقمه


بدون دیدگاه

هنوز دیدگاهی وجود ندارد.

فید دیدگاه‎ها بازتاب‎ها

دیدگاهتان را بنویسید