بعضي ها از مي پرسند: “چه طور مي توانيم کمتر درگير کارهاي خانه باشيم تا بيشتر بتوانيم به مطالعه، ورزش، تربيت فرزندانمان، کارهاي هنري وساير علايق شخصي خود بپردازيم؟” و ما مي گوئيم: “انجام کارهاي خانه از اهميت ويژه اي برخوردار است زيرا سلامت و بهداشت جسمي و رواني همه اعضاي خانواده را به همراه دارد. پس اگر طبق برنامه و اصول خاص خودش عملي گردد، لذت بخش تر مي شود.

 به نکات زير توجه کنيد:

1- ظرف کثيف در آشپزخانه ممنوع! هيچ وقت از شستن يک فنجان يا يک بشقاب غافل نشويد! اگر ظروف، به موقع و در دفعات مختلف شسته شوند ، ديگر زمان خاصي را براي انجام اين کار تلف نخواهيد کرد.

 2- برنامه ريزي براي خريد و نگهداري نان. نان از مواد غذايي است که ريخت و پاش فراواني دارد. بلافاصله پس از خريد نان، سفره اي پهن کنيد، نان ها را به تکه هاي کوچک بريده و بلافاصله در فريزر قرار دهيد. فقط يک بار در هفته نان بخريد.

 3- سعي کنيد بعضي کارها را يک جا انجام دهيد. مثلاً براي سرخ کردن پياز، يک عدد يا ده عدد تقريباً يک مدت زمان و انرژي صرف مي شود. اما ما را در پيشرفت کار جلو مي

اندازد.

 4- غذا، عصرانه و ميوه را پشت ميز ميل کنيد. اگر عادت کنيم خورد و خوراکمان در آشپزخانه باشد، فقط همان قسمت از خانه مرتباً احتياج به نظافت دارد و محدوده کمتري در معرض کثيف شدن قرار مي گيرد. ضمناً چيدن و جمع کردن ميز آشپزخانه راحت تر است و سريع انجام مي پذيرد.

 5- از وسايل مختلف براي آشپزي استفاده کنيد. استفاده از پلوپز، آرام پز زودپز مي تواند کيفيت مطلوب با زمان کمتر را برايمان به همراه داشته باشد.

6- حتماً براي هر وسيله جايگاه مشخصي انتخاب کنيد. هر شيء، لباس، کفش و… بايد واحد مخصوص به خود را دارا باشد. مثلاً کفش هاي ورزشي در جا کفشي، طبقه سوم از بالا به پايين يا لباس هاي زمستاني، کمد اتاق بچه ها، در سمت چپ، طبقه بالا. مي توانيد دفترچه هايي تهيه کرده در آن مشخصات وسايل و جايگاه هر کدام را بنويسيد و در صورت لزوم به آن مراجعه کنيد. در خانه قانوني وضع کنيد که هر وسيله از هر جا که برداشته مي شود مجدداً به جايگاه خود برگشت داده شود.

 7- گردگيري و کارهاي ظريف خانه را خانوادگي انجام دهيد. اصلاً لازم نيست براي گردگيري، خشک کردن ظروف و پهن کردن لباس ها وقت خاصي در نظر بگيريد. مي توانيد وقتي فرزندتان از مدرسه آمد يا همسرتان از سر کار، همان طور که به حرف هاي آن ها گوش مي دهيد، اين کارها را انجام دهيد. چند عدد دستمال تهيه کنيد و خانوادگي به تغيير دکوراسيون و برق انداختن شيشه ها و پارافين زدن وسايل چوبي بپردازيد. شما هم مي توانيد نکات ديگري به اين چند مورد اضافه کنيد و شاهد صرفه جويي در زمان خود باشيد.


1 دیدگاه

By anna on نوامبر 12, 2009

عالی است. بسیار مفید است.

فید دیدگاه‎ها بازتاب‎ها

دیدگاهتان را بنویسید