تغذيه كودك با شير مادر بايد بلافاصله پس از تولد شروع شود. زيرا شير مادر (آغوز) در ساعات اوليه زايمان با توجه به اينكه حجم بسيار كمي دارد اما ارزش غذايي بسيار بالايي دارد و باعث مي‌شود تا آينده كودك را از نظر عدم ابتلا به بيماري تضمين نمايد.

چند نكته در مورد كيفيت شير مادر و طرز شير دادن به كودك:

الف)  در هفته اول  تولد بايد تغذيه از هر دو پستان مادر صورت گيرد تا سبب تحريك و ترشح بيشتر شود به اين ترتيب كه بعد از  تخليه يك پستان  بايد با پستان ديگر تغذيه شود  در هفته‌هاي بعد بسته به نياز و ميل شيرخوار مي‌توان از يك يا هر دو پستان و به طور متناوب كودك را  تغذيه كرد.

ب)  شير ساعات اوليه زايمان (آغوز) حجم محدودي دارد و ممكن است در هر نوبت  شير دهي از يك يا دو قاشق مرباخوري در هر پستان بيشتر نباشد كه البته نياز كودك نيز در همين حد است بدهي است كه مكيدن مكرر پستان  مادر توسط شير‌خوار مقدار شير مادر رات وطابق نياز كودك افزايش مي‌دهد.

ج)  طول مدت زمان شير خوردن از هر پستان و فواصل شير خوردن از همان روز اول تولد بايد مطابق با ميل و دلخواه شير خوار باشد و هرگز نبايد براي او محدوديتي قليل شد.

– براي اينكه كودك بتواند براحتي و به مقدار كافي از شير مادر تغذيه كند بهتر است خشك وتميز باشد.

– دماي اطاق كودك بايد معتدل باشد چون محيط بسيار گرم و بسيار سرد بعث كاهش اشتهاي كودك مي‌شود.

د)  قبل از هر بار تغذيه كود ك مادر بايد دستهايش را با آب و صابون بشويد وروزي يك بار پستانهايش را با آب تميز و بودن استفاده از ضد عفوني كننده ها يا صابون بشوييد.

ه)  در پاره‌اي از موارد كه نياز به بيرون كشيدن پستان از دهان شيرخوار است نبايد ناگهان پستان را  از نوزاد بيرون كشيد بلكه بايد انگشت كوچك را از گوشه  دهان  نوزاد وارد نمود تا خلاء  ناشي از خارج كردن پستان از دهان او بر طرف گردد.


بدون دیدگاه

هنوز دیدگاهی وجود ندارد.

فید دیدگاه‎ها بازتاب‎ها

دیدگاهتان را بنویسید