تفاوت‌هاي بين مردان و زنان راننده در تصادفات رانندگي در کشورهاي مختلف از جمله در آمريکا، اروپا، آسيا و آفريقا ثبت شده است و نشان مي‌دهد که مردان نسبت به زنان در معرض خطر بيشتري قرار دارند. تفاوت‌هاي مشابهي در عابران پياده زن و مرد در محل زندگي يا کار وجود دارد. تبيين اين تفاوت‌ها با توجه به کفايت و ميزان مهارت رانندگي مردان و زنان ساده نيست. ريشه آنها را بايد در تفاوت‌هاي ريشه‌اي‌تر و در موارد خاصي از رفتار و عملکرد روان شناسي و فيزيولوژيک مردان و زنان جستجو کرد.
مردان بيش از زنان در خطرند

شواهد گسترده‌اي وجود دارد که ثابت مي‌کند مردان، به ويژه مردان جوان، در تمامي فرهنگ‌ها نسبت به زنان رفتارهاي پرخطرتري دارند که بيشتر آن را به صورت مستقيم نشان مي‌دهند. اين موارد رانندگي ايمن را كاملاً تحت تاثير قرار مي‌دهد و رفتارهاي پرخاشگرانه و تهاجمي احتمال ميزان تصادف را بالاتر مي‌برد.
ميزان انحراف رفتاري و تخطي از قانون به شکل قابل ملاحظه‌اي در مردان بيشتر از زنان است. اين مساله در تخطي از قوانين رانندگي شامل سرعت مجاز، سبقت و رانندگي در حال مستي نمود بيشتري پيدا مي‌کند. همچنين به طور متوسط مردان در بسياري از موارد، بيش از زنان جوياي خطر و هيجان هستند. بنيان اين تفاوت سازمان يافته جنسي بيش از آنکه تنها محصول جامعه يا تجربه باشد، پايه‌هاي فيزيولوژيك در زنان ومردان دارد.مردان امروز و ميراث ديروز

تفاوت‌هاي ميان دو جنس، در خصوص تمايل خطر پذيري در حال رانندگي، حداقل در قسمتي از آن، با استفاده از ديدگاه روان‌شناسانه قابل توجيه است. اين مساله نشانگر اين است که مدارهاي عصبي مغز ما با توجه به فرهنگ و جامعه از آن چه در عصر شکار وجود داشت تفاوت شاياني يافته است. جمجمه قرن بيست و يکمي ما در پايه همان ذهن عصر سنگي است و ذهن مردان و زنان در مواردي حياتي از يکديگر متفاوت است. مردان عصر حجر رانندگي نمي‌کردند، اما ميراث شکار، تهاجمي بودن و خطرپذيري گذشته آنها، همان مواردي که باعث بقاي آنها و هم‌عصران‌شان بود، توسط ژن‏هاي‌شان به نسل‌هاي آينده منتقل شده و هنوز در رانندگي‌هاي امروزي نمايان است.
رانندگي و جنسيت

تفاوت شيوه‌هاي رانندگي مردان و زنان به حدي است که رانندگان باتجربه مي‌توانند حتي بدون ديدن راننده اتومبيل از فاصله‌اي زياد جنسيت او را تشخيص دهند. به عبارت ديگرسبک‌هاي رانندگي زنان و مردان تا آنجا متمايز است که مي‌تواند به عنوان معرف جنسيت راننده در نظر گرفته شود.

مردان اغلب سريع، فرز و پرپيچ و خم رانندگي مي‌کنند. آنها از هر فضاي خالي استفاده مي‌کنند و به طور دايم در حال تغيير مسير هستند. در مقابل، زنان آرام، آهسته و مستقيم مي‌رانند. احتياط و صبر و حوصله از مشخصات رانندگي زنان است. ويژگي‌هايي که حرص رانندگان مرد را در مي‌آورد و آنها را به عکس‌العمل وا مي‌دارد، اما ريشه تفاوت شيوه‌ها يا سبک‌هاي رانندگي زنان و مردان در کجاست؟ تمام رانندگان براي دريافت گواهي‌نامه به کلاس‌هاي آموزش رانندگي مي‌روند و امتحان رانندگي مي‌دهند. در اين کلاس‌ها آنها هنجارهاي درست رانندگي يا آنچه در زبان جامعه شناسي هنجارهاي ايده‏آل گفته مي‌شود را آموزش مي‌بينند و امتحان مي‏دهند، اما آنچه در عمل حاکميت دارد، نه هنجارهاي ايده‏آل رانندگي، که هنجارهاي واقعي رانندگي است.

رانندگي در بعضي شهرها هنجارهايي دارد که با هنجارهاي آموزش داده شده در کلاس‌هاي رانندگي تفاوت بسيار دارد. به عنوان مثال در کلاس رانندگي رعايت حق تقدم مبحث مهمي است و آموزشگران مدت زمان طولاني را صرف اين مساله مي‌کنند که در هنگام رسيدن به چهارراه و ديدن تابلوي حق تقدم چه بايد کرد. همچنين کتاب‌هاي آموزش رانندگي تصاوير زيادي کشيده‏اند تا در موارد مختلف مبحث حق تقدم را آموزش دهند، اما همه اينها هنجارهاي ايده‏آل رانندگي هستند؛ هنجارهايي که جامعه آرزو دارد رانندگان بر اساس آنها عمل کنند، اما آنچه در خيابان‌هاي واقعي حکم‏فرماست اين قبيل هنجارها نيست. هنجارهاي واقعي نيز مانند هنجارهاي ايده‏آل ضمانت اجرا دارند، اما ضمانت اجراي آنها بر خلاف هنجارهاي ايده‏آل غيررسمي است. ضمانت اجراي غيررسمي در اين مورد به شکل تحقير، استهزاء و توهين نمود پيدا مي‏کند.

فرضيه من اين است که شيوه‌هاي متفاوت رانندگي زنان شباهت بيشتري به هنجارهاي ايده‏آل رانندگي دارد. در اين معني زنان بر اساس الگوهايي رانندگي مي‌کنند که با هنجارهاي واقعي رانندگي که از طرف مردان پيگيري مي‌شود تعارض دارد. به همين خاطر زنان نظم رانندگي (نظم مبتني بر هنجارهاي واقعي مردان) را بر هم مي‌ريزند و طبيعي است که از جانب عموم رانندگان مرد به اشکال مختلف توبيخ مي‌شوند. زنان در عمل به مواردي که بر اساس هنجارهاي ايده‏آل رانندگي ممنوع است احترام مي‌گذارند. آنها معمولا از سرعت مجاز تجاوز نمي‏کنند، سبقت غيرمجاز نمي‏گيرند، لايي نمي‏کشند، بيش از حد تغيير مسير نمي‏دهند، ورود ممنوع نمي‏روند، چراغ قرمز را رد نمي‏کنند و دقيقا همين موارد است که حرص مردان را درمي‏آورد و ضمانت‌هاي اجرايي غيررسمي را براي آنها به همراه دارد.

هفته نامه سلامت


بدون دیدگاه

هنوز دیدگاهی وجود ندارد.

فید دیدگاه‎ها بازتاب‎ها

دیدگاهتان را بنویسید