نور شديد خورشيد در تابستان، پوست را خشک و در نتيجه پرچين و چروک مي‌کند؛ به‌ويژه پس از 35سالگي، پوست بسيار آسيب‌پذير مي‌شود و قرار گرفتن زير نور شديد آفتاب، پوست بدن را خيلي زود دچار چين و چروک مي‌کند. اما آفتاب همان‌قدر که ممکن است زيانبار باشد، سودمند نيز هست. برخي از روش‌هاي استفاده مفيد از نور خورشيد را براي‌ شما شرح مي‌دهيم.

برنزه‌شدن با استفاده از نور خورشيد:
اگر مي‌خواهيد پوست برنزه خوش‌رنگي داشته باشيد، به برنامه غذايي‌تان بيش‌تر توجه کنيد. ويتامين‌هاي گروه A و ويتامين E سبب مي‌شوند آفتاب اثر بهتري بر پوست داشته باشد و پوست خوش‌رنگ شود. بنابراين مصرف مواد غذايي سرشار از ويتامين‌هايA و E را فراموش نکنيد و آن‌ها را در برنامه غذايي روزانه خود بگنجانيد. نکته بسيار مهم ديگر، مدت قرار گرفتن زير نور آفتاب است، زيرا از آغاز نبايد به مدت طولاني زير آفتاب قرار بگيريد؛ بايد از چند دقيقه در روز آغاز کنيد و به‌تدريج بر اين زمان بيفزاييد. استفاده از آفتاب طولاني باعث آفتاب سوختگي مي‌شود.

آفتاب سوختگي:
آفتاب سوختگي ناشي از در معرض قرار گرفتن آفتاب است که سبب تورم و قرمزي پوست مي‌شود. ماسک‌هايي براي بر طرف کردن آفتاب سوختگي وجود دارد که عبارت است از:

آب خيار و گليسيرين:
آب خيار محافظ خوب پوست است و آن را از زيان‌هاي آفتاب دور نگه مي‌دارد. آب يک عدد خيار درشت را با نصف قاشق چايخوري گليسيرين و نصف قاشق چايخوري گلاب مخلوط کنيد و به پوست بدن بماليد.
روغن گردو:
استفاده از روغن گردو براي درمان آفتاب سوختگي مفيد است. فقط دقت داشته باشيد که مقدار کمي از روغن را به دست ماليده و آرام به قسمت‌هاي ملتهب بماليد.

نعناع و روغن بادام:
مقداري نعناع را ريز خرد کرده و آن را با پياز نرگس له شده مخلوط کنيد، سپس روغن بادام را به آن اضافه کنيد و به مدت 20 دقيقه روي حرارت قرار دهيد و بعد مخلوط را صاف کنيد و روي محل آفتاب سوخته قرار دهيد تا بهبودي کامل حاصل شود.


1 دیدگاه

By زهرا on آگوست 24, 2010

خیلی خوب بود امیدورم از راهکار اتون در مورد افتاب سوختگی پوست نتیجه بگیرم

فید دیدگاه‎ها بازتاب‎ها

دیدگاهتان را بنویسید