نخستین روز از آخرین ماه سال قمری، سالروز پیوندی آسمانی است که دیگر هیچ گاه مانند آن در تاریخ تکرار نشد.

علی علیه‏السلام، پیشوای پارسایان با فاطمه علیهاالسلام، برترین بانوی جهان پیمان عشق بست و خدا، والاترین فرستاده خویش را بر این پیمان گواه گرفت. برکت این ازدواج، عمری به گستردگی آفتاب دارد؛ هم‏چنان که یاد و نام آن در تاریخ برای همیشه ماندگار گردید.


ماجراي خواستگاري
خوبی‌های بی‌‌شمار فاطمه(ع) اين بزرگ بانوی اسلام باعث شده بود تا سرشناسان شهر، او را از پدر خواستگاری كنند. اين بانو معصوم بود و همسری جز معصوم نمی‌توانست هم‌پای او باشد.

از آنجا ‌كه توجه به هم‌شأنی زوجين در اسلام مورد تأكيد فراوانی است، يكی از مهم‌ترين اين موارد، هم‌پايگی ايمان و مذهب است. افراد سرشمار شهر خواهان ازدواج با اين بانو بودند.
تقدير اين‌چنين بود كه همسر فاطمه(س) ورای تمامی خواسته‌های مادی در فكر كس ديگری بود.

بنا بر روايات تاريخی و مذهبی هنگامی كه حضرت علی(ع) برای خواستگاری فاطمه(س) رفت، پيامبر در خانه «ام سلمه» بود. علی(ع) در زد. ام‌سلمه پرسيد: كيست؟ قبل از پاسخ خواستگار، پيامبر دستور داد: «در را باز كن و بگو داخل شود. كسی پشت در است كه محبوب خدا و رسول است».

امام علی(ع) وارد شد، سلام كرد و در حضور رسول خدا(ص) نشست. چشمان خود را بر زمين دوخت. شرم از پيامبر(ص) مانع گفتن خواسته‌اش شد. پيامبر(ص) كه خود، علی(ع) را بزرگ كرده و از روحيات او باخبر بود، سكوت را شكست و فرمود: «می‌بينم برای حاجتی اينجا آمده‌ای. خواسته‌ات را بر زبان آور و آن‌چه در دل داری بازگو كه خواسته‌ات پيش من پذيرفته است.»

علی ع اين چنين خواسته‌اش را بازگو كرد: «پدر و مادرم فدای شما، وقتی خردسال بودم مرا از عمويتان ابوطالب و فاطمه بنت اسد گرفتيد. با غذای خود و به اخلاق و منش خود بزرگم كرديد. نيكی و دل‌سوزی شما درباره من از پدر و مادرم بيشتر و بهتر بود. تربيت و هدايتم به دست شما بوده و شما ای رسول خدا، به خدا سوگند ذخيره دنيا و آخرتم هستيد.

ای رسول خدا! اكنون كه بزرگ شده‌ام، دوست دارم خانه و همسری داشته باشم تا در سايه انس با او، آرامش يابم. آمده‌ام تا دخترتان فاطمه را از شما خواستگاری كنم. آيا مرا می پذيريد؟»

پيامبر گرامی اسلام(ص) ماجرای خواستگاری پسر عمويش، را برای دخترش بازگو كرد و فرمود: «دختر عزيزم! تو علی را خوب می‌شناسی و به سابقه ايمان و خويشاوندی و فضيلت و پارسايی او آگاهی داری. من هميشه آرزو داشتم تو را خوشبخت كنم و به عقد كسی درآورم كه بهترين مرد روی زمين است. آيا راضی هستی همسر علی باشی؟»

فاطمه س خاموش ماند و چيزی نگفت. نغمه تكبير پيامبر بلند شد: «الهد اكبر! فاطمه راضی است. سكوت او نشانه رضايت اوست».

در روايت ديگری آمده كه حضرت زهرا(س) از پدر تقاضا كرد كه آن حضرت از خدا بخواهند تا مهريه‌اش را شفاعت از مسلمانان گناهكار قرار دهد. اين خواسته حضرت مستجاب شد و فاطمه(س) شفيع و واسطه بخشش گناهكاران قرار گرفت.

زندگی مشترك علی(ع) و فاطمه زهرا(س) در خانه‌ای ساده اما پر از مهربانی آغاز شد. اين دو زندگی را در خانه‌ای گِلی آغاز كردند، اما زيباترين گل‌های ياس در همان خانه پرورش يافتند.

 

منبع:خبرگذاری تقریب

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


بدون دیدگاه

هنوز دیدگاهی وجود ندارد.

فید دیدگاه‎ها بازتاب‎ها

دیدگاهتان را بنویسید