عاشورا

به مناسبت ایام  محرم مباحث مرتبط با واقعه عاشورا وقیام امام حسین به صورت پرسش وپاسخ به مدت یک ماه در این سایت ارایه می‌شود که برای شروع دلایل قیام عاشورا ذکر خواهد شد:

چرا امام حسین با اینکه می‌دانست شهید می‌شود قیام کرد:

1-جهاد وجنگ تنها بدین خلاصه نمی‌شود که بدن انسان پیروز شود بلکه جهاد برای پیروزی حق وحفظ هدف ومکتب می‌باشد و در پیروزی حق ودین گاهی بدن می‌ماند و انسان کشته نمی‌شود وگاهی هم شهید می‌شود که شهادت رها شدن از دنیا‌ی پر درد سر و وارد شدن به بهشت برزخی است بنابراین شهادت هم خود پیروزی است.

2- به برکت قیام امام حسین مردمی که در جهل وبی‌خبری بودند وبنی‌امیه با انواع مکر وحیله وتبلیغات وسیع علیه اهل بیت آن‌ها را فریب داده بود بیدار شدند.

3-به برکت خون امام حسین اسلام ونام حضرت محمد زنده شد واگر فیام آن حضرت نبود بنی‌امیه اسلام را بیشتر از دین موسی و عیسی تحریف کرده بودند و آن را دینی مساوی شرابخوری، فساد، تجاوز به حقوق مردم وقتل وجنایت معرفی می‌کردند لذا امام سجاد درشام ودر کاخ یزید وی را رسوا کرد وچاره‌ای نداشت جزء اینکه بگوید موذن اذان بگو موذن اذان گفت تا رسید به نام پیامبر امام سجاد خطاب به موذن گفت چند لحظه ساکت باش پس به یزید گفت: این رسول عزیزی که در اذان نام او برده شد جد تواست یا جد من؟ اگر بگویی جد تو است دروغ‌ گفته‌ای و اگر بگویی جد من است پس چرا پدرم را بناحق کشتی وفرزندانش را اسیر کردی ؟

سپس حضرت شروع به گریه کردن کرد وزمزمه بین مردم راه افتاد.

4-قیام امام حسین باعث شد که بنی‌امیه رسوا وحکومت یزید منقرض شود به گونه‌ای که اکثر مردم یزید را لعن وناسزا گفتند حتی زن یزید به وی اعتراض کرد واو را سرزنش کرد تا جایی که یزید مجبور شد مسئله جریان کربلا را به گردن عبیدالله بیندازد.

5-یکی ازآثار نهضت کربلا زنده کردن سنت شهادت بود که به برکت آن بسیاری از انفلاب‌ها در کوفه ،مانند قیام توابین به رهبری سلیمان بن صرد خزاعی وقیام مختار واقع شد. در این قیام بسیاری از جنایتکاران کربلا به سزای اعمالشان رسیدند و از آن زمان تا به امروز صدها انقلاب کوچک وبزرگ به وقوع پیوست وهزاران شهید با اقتدای به امام حسین خون پاکشان را در راه دین نثار کردند وموجب حفظ دین شدند.

6-جریان کربلا ونهضت‌هایی که پس از آن رخ داد، وحشت ورعب عجیبی در دل سران کفر افکند به گونه‌ای که هر حاکم ظالمی که به ناحق وبا نیرنگ حکومت را به دست گیرد ، سعی می‌کند برای فریب مردم ظواهر را حفظ کند و از کارهایی که بنی‌امیه برای ریشه کنی اسلام انجام دادند بپرهیزند

منبع: محمدی نیا،اسدلله،پاسخ به پرسش‌های جوانان


1 دیدگاه

By ناصر on فوریه 16, 2009

سایت خوبی داری به ما هم سری بزن

فید دیدگاه‎ها بازتاب‎ها

دیدگاهتان را بنویسید