با توجه به این که بیش از یک هزار و سیصد سال از حادثه کربلا می‌گذرد عزاداری چه ضرورتی دارد:

1- ما مسلمانان پیرو قرآن کریم و اهل بیت هستیم و این دو به ما سفارش کرده‌اند که شعائر الهی و آنچه را که سبب ترویج دین و زنده نگه داشتن معنویت می‌گردد زنده نگه دارید.

قرآن کریم می‌فرماید:

براستی صفا ومروه از شعائر الهی است .(بقره/158)

وهر کس شعائر الهی را بزرگ دارد و به نشانه‌های آیین خدا احترام بگذارد این نشان دهنده تقوای الهی است.(حج/32)

علت آنکه قرآن کریم کوه صفا ومروه و قربانی کردن شتر و اعمال حج را جزء شعائر الهی می‌داند آن است که این اعمال اگر با شرایط و اخلاص همراه باشد دل‌ها را متوجه خداوند می‌نماید ودر مجموع باعث زدودن آلودگی و گناه از جوامع اسلامی می‌گردد، ور وحیه ابراهیمی را که همان روحیه استقامت وپایداری در برابر طاغوت زمان است در انسان‌ها زنده می‌کند.سوگواری برسیدالشهداء نیز که از شعائر الهی است موجب سوق دادن دل‌ها به سوی خداوند وسبب پاک کردن قلوب از رذایل اخلاقی می‌شود.

2-امام حسین فرمودند:

قولوا لاولیاتنا یهتمون فی اقامة مصائبنا

به دوستان وشیعیان ما بگویید: در اقامه و برپایی  سوگواری و مصیبت های ما کوشش نمایند.

امام صادق فرمودند:

ما من احد قال فی الحسین شعرا فبکی الا اوجب الله له الجنته و غفر له

هر کسی برای امام حسین یک بیت شعر بگوید و بگرید یا بگریاند خداوند بزرگ بهشت را بر او واجب می‌گرداند و گناهنش را نیز می بخشد.

3-سوگواری اهل بیت عصمت وطهارت آثار زیادی دارد از جمله:

آثار فرهنگی:

همان گونه که در بحث پیام و هدف عمده زیارت عاشورا و فلسفه خواندن زیارت عاشورا بیان شد این عزاداری‌ها و روضه‌ها سبب ارتباط معنوی انسان با امام حسین می‌گردد و هنگامی که کسی بوسیله روضه و مجالس سوگواری با سیدالشهداء ارتباط واقعی پیدا کرد و آن حضرت را مولا و الگوی خویش قرار داد سعی می‌کند در پاکی و درستی و صداقت خود را به آن حضرت نزدیک کند و دنبال گناه و آلودگی نرود و تجربه هم ثابت کرده کسانی که واقعاً با مسجد و روضه و جلسات مذهبی سرو کار دارند، به مراتب از کسانی که با این مجالس سروکار ندارند کمتر مرتکب گناه و معصیت می‌شوند.

آثار نظامی:

کسی که مولا ومقتدایش را سرور شهیدان قرار داد ،برای دفاع از حق و قرآن از احدی نمی‌هراسد و حاضر است برای حفظ کیان جامعه اسلام که در آن حفظ ناموس و وطن هم هست، جان خود را فداء کند، و این روحیه استقامت و شجاعت از نظر نظامی بسیار موثر است. اساساً در میدان مبارزه و جهاد، روحیه شجاعت و نترسیدن از دشمن از سلاح و مهمات و فنون نظامی مهم‌تر است؛ همانگونه که در طول جنگ تحمیلی در شب‌های عملیات، حرف اول را دعای توسل و زیارت عاشورا و دعای کمیل می‌زد و آنچه دشمن را به هراس می‌انداخت و رزمندگان اسلام را پیروز می‌کرد، آن روحیه‌ی قوی‌ای بود که در اثر ارتباط با خداوند و به کمک این مجالس، حاصل می‌شد.

آثار روانی:

کسانی که در این جلسات شرکت دارند  و با خدای خود راز و نیاز می‌کنند احساس سبک بالی می‌کنند به طوری که بار گناهان وجدان و روح آنها را آزار نمی‌دهد. چه بسا افرادی که عمری را به گناه سپری کرده‌اند ،به حضور در این مجالس سوگواری به طور کلی تغییر روش داده‌اند و درستی وپاکی و شجاعت را پیشه خود می‌سازند این توفیق حاصل نمی‌شود مگر به برکت مجالس اهل بیت.

شرکت در مجالس سوگواری شهیدان و حضور در جمع مردم ودوستان انسان را از انزواء و گوشه گیری خارج می‌نماید و به روح انسان طراوت می‌بخشد

آثار سیاسی:

وقتی مردم در اثر این جلسات و پیروی از امام حسین ملتی پاک وبا نشاط گردیدند دیگر از نظر سیاسی زیر بار ظلم نمی‌روند.

امام خمینی فرمودند:

روضه سیدالشهداء برای حفظ مکتب سیدالشهداء است حرف سیدالشهدا‌حرف روز است . همیشه حرف روز است. اصلا حرف روز را سیدالشهداء آورده است و سیدالشهداء را این گریه‌ها حفظ کرده است مکتبش را این مصیبت‌ها وداد و قال‌ها حفظ کرده.

5-هنگامی که مردم مسلمان در مساجد و تکایا برای عزادلری ائمه اطهار جمع شدند، و علمای دین مسائل روز اسلام ، تفسیر قرآن، احکام و روش خاندان عصمت و طهارت را در تمام ابعاد برایشان تبیین کردند در نتیجه این جمعیت متفرق به وسیله این مجالس به یک قدرت عظیم تبدیل می‌گردد.

مردمی که دارای وحدت و انسجام هستند زیر بار ظلم نمی‌روند ومی‌توانند هر طاغوتی را سرنگون کنند چنان چه این جلسات و عزاداری‌ها قبل از انقلاب اجتماع عظیم مردم مسلمان را بوجود آورد و با پیروی از امام حسین و رهبری فقیهی عادل و توانا به پیروزی رسیدند. 


بدون دیدگاه

هنوز دیدگاهی وجود ندارد.

فید دیدگاه‎ها بازتاب‎ها

دیدگاهتان را بنویسید