ميوه ها و سبزيجات ويتامين ها و مواد معدني را در بر دارند که در هيچ گونه از مکمل ها يافت نمي شوند. در هر يک از ميوه هاي و سبزي ها با رنگ ها مختلف خواص و مزاياي متفاوتي نهفته است، در اين مقاله قصد داريم تا چيزهاي بيشتري در اين مورد ياد بگيريم.
بايد بدانيد که لازم است بطور روزانه حداقل 5 وعده ميوه و سبزي استفاده کنيد.
اين روزها به ويژه براي جلوگيري از سرطان پيشنهاد مي شود که 8 تا 13 وعده ميوه و سبزي استفاده شود. منظور از هر وعده عبارت است از يک فنجان ميوه و سبزي خام يا 2/1 فنجان ميوه و يا سبزي طبخ شده.
در کنفرانسي که به تازگي برگزار شده بود من از حضار درخواست کردم که هر کسي که تا به آن موقع تنها در رژيم غذايي روزانه خود از يک وعده ميوه يا سبزي استفاده کرده، دست خود را بلند کند. نتيجه حيرت آور بود؛ هيچ کس دست خود را بلند نکرد! شايد خيلي غير معمول نباشد. شيوه مدرن زندگي، ما را به مصرف غذاهاي صنعتي سوق مي دهد.
براي جلوگيري از بيماري هاي مزمن، مصرف ميوه و بالاخص سبزي از اهميت بالايي برخوردار مي باشد. سبزي ها حاوي مواد ضد اکسنده، مواد معدني، و فيتو کميکال ها مي باشند که ميزان آنها نيز تثبيت شده است و براي بدن مفيد مي باشند و شکر موجود در آنها نيز متعادل بوده و انرژي بيشتري را براي بدن فراهم مي آورند و بجز همه اين موارد، سيستم ايمني بدن را نيز ارتقا مي بخشند.
رنگ هايي که در سبزيجات و ميوه هاي مختلف به کار مي رود، داراي خواص منحصر بفرد خود هستند که به طريقي خاص به سيستم ايمني بدن سود مي رسانند. بايد از رنگ هاي مختلف استفاده کنيد تا بتوانيد بالاترين نتيجه را بدست آوريد. تحقيقات اخير دانشمندان حاکي از اين امر هستند که مصرف ميوه ها و سبزيجات با رنگ هاي مختلف اين امکان را براي افراد فراهم مي آورند تا بتوانند تمام مواد مورد نياز بدن را بدست آورند، امري که با وجود هيچ مکمل و يا ويتامين هاي ساختگي ميسر نخواهد بود. در حدود 12000 نوع فيتو کميکال مختلف توسط داشنمدان کشف شده است اما تا کنون هيچ مکملي ساخته نشده که همه آنها را دارا باشد. لازم به ذکر است که در ميوه ها و سبزي هاي تازه 180 نوع ويتامين و ماده معدني مختلف نيز يافت مي شود و بدن ما نيز براي عملکرد مناسب نيازمند آنها مي باشد.
رنگ هاي متفاوت در ميوه ها و سبزي ها سبب مي شوند که بدن را در برابر محرک هاي خارجي ايمن تر گردانده و به رفع استرس هاي مختلف کمک مي کنند. خوب بد نيست نگاهي به رنگ هاي مختلفي که در رژيم غذايي خود استفاده ميکنيد بيندازيد و ببينيد آيا از همه رنگ ها استفاده مي کنيد يا خير.
سبز – بروکلي، کلم پيچ، اسفناج، کاهو، جوانه بروکسل
گياهان سبز به ويژه براي سيستم گردش خون مفيد هستند. آنها سرشار از مواد معدني و انواع مختلف ويتامين هاي گروه B هستند. برخي از فيتو کميکال هايي که در گياهان سبز يافت مي شوند عبارتند از: ايندول و سولفورافن که حاوي ساختارهاي ضد سرطان مي باشند. دانشمندان سعي داشته اند که از آنها به تنهايي در مکمل ها استفاده کنند، اما متوجه شده اند که نتيجه آنها در کنار ساير ترکيبات گياهي اثر بخش تر خواهد بود.
قرمز – گوجه فرنگي، هندوانه، کلم قرمز
گياهان قرمز سرشار از انواع مختلف فيتوکميکال ها مي باشند که اين توانايي را دارند تا اثر راديکال هاي آزاد را از بين ببرند. يکي از انواع خاص فيتوکميکال ها با نام ليکوپين از اختلالات مربوط به پروستات به شدت جلوگيري مي کند و اثر آسيب هايي که از طريق تشعشعات زيان بخش آفتاب بر روي بدن بوجود مي آيد را بهبود مي بخشد. وجود ماده ليکوپن سبب ايجاد رنگ قرمز در ميوه ها مي شود.
نارنجي – هويج، کدو تبنل، کدو مسما، سيب زميني شيرين، هلو، گرمک
اين مواد حاوي کارتنوئيد هستند که به بازسازي DNA کمک کرده و در نتيجه از ايجاد سرطان جلوگيري مي نمايند. همانطور که مادرها از همان زمان کودکي به ما توصيه مي کردند اين نوع گياهان به ويژه براي پيشگيري از بيماري هاي چشمي مفيد هستند و به ديد چشم در شب کمک مي کنند. ميوه هايي که رنگ آنها نارنجي پر رنگ است به بدن در جذب ويتامين A کمک مي کنند و از انباشته شدن بيش از حد اين بيماري که سبب ايجاد پوکي استخوان مي شود نيز جلوگيري مي نمايند.
زرد مايل به سبز – ذرت، نخود، خربزه، آووکادو
اين ترکيب زرد و سبز حاوي کاروتنوئيد لوتئين مي باشد که از ايجاد آب مرواريد و بروز لکه هاي سرطاني بر روي پوست جلوگيري مي کند. اين نوع ميوه ها و سبزي جات همچنين تا حدودي مي توانند از بروز پوکي استخوان نيز جلوگيري کنند.


بدون دیدگاه

هنوز دیدگاهی وجود ندارد.

فید دیدگاه‎ها بازتاب‎ها

دیدگاهتان را بنویسید